diumenge, 18 de gener del 2015

Un món masclista? / ¿Un mundo machista?



Vagi per endavant la meva felicitació i la més profunda admiració per la Laia Sanz, la primera dona que ha acabat entre els deu primers de la general del que diuen és el ral.li més dur del món, el Dakar. És una autèntica crack perquè, tot i no tenir el plaer de coneixer-la, segur que ha hagut de lluitar més que els seus companys homes per arribar on està. El que deia, no la conec i no hi he parlat mai però recordo reportatges veient com es menjava un entrepà a la furgoneta mentres anava d'una competició a l'altra. Sinzerament, crec que ho ha tingut més difícil que qualsevol dels seus companys homes. 

Lo primero de todo es felicitar y expresar mi más profunda admiración para Laia Sanz, la primera mujer que ha acabado entre los diez primeros de la general del que dicen es el rally más duro del mundo, el Dakar. Es una auténtica crack porque, a pesar de no tener el placer de conocerla, seguro que ha tenido que luchar más que sus compañeros hombres para llegar donde está. Lo que decía, no la conozco y creo recordar que no he hablado nunca con ella pero recuerdo reportajes viendo como se comía un bocadillo en la furgoneta entre una competición y otra. Sinceramente, creo que lo ha tenido más complicado que cualquiera de sus compañeros hombres.


I perquè no se m'acusi de sexista, felicitar també a Marc Coma pel seu cinquè títol al mateix raid. Dit tot això i per parlar del títol: és el món en el que vivim un món masclista? Crec que sí, una mica sí. Hi ha dones que es mouen en mons d'homes i que han de lluitar més del normal per demostrar la seva vàlua. Però, dit això, i sent crítica amb les nosaltres mateixes, he de dir que a vegades, les dones no fem res per evitar que el món sigui masclista. Un exemple i sense voler frivolitzar: aquest matí he tingut el plaer de passar-me'l jugant a futbol per una causa solidària, recollir diners pels Centres Oberts de Lleida. Ens enfrontàvem un equip de periodistes, un d'empressaris, un de polítics i un parell o tres dels Centres Oberts, eren molts nois i noies.

A l'equip de polítics, una dona. La meva admirada Anna Fillat, jugadora d'handbol amb l'Associació a Divisió d'Honor, jugadora de futbol amb el Pardinyes, jugadora de pàdel.... i mare de dos nens. A l'equip dels Centres Oberts, dos o tres noies que s'anaven turnant, al de periodistes jo mateixa i al d'empressaris... cap dona. En resum, cinc o sis dones repartides en quatre equips d'unes 45 o 50 persones. 

Això sí, a les bandes, dones polítiques, periodistes i, desconec, si empressàries. La crida era oberta, tothom hi podia participar, perquè no ho han fet? Aquí em podrien dir: "Em fa vergonya" o "jo no sé jugar a futbol" o "no vull fer el rídicul". A veure, anem a pams: us penseu que a mi no em fa vergonya? Un exemple, al primer partit el president del Col.legi de Periodistes, el Rafa Gimena,  m'ha fet jugar de portera i encara busco la primera pilota que ha significat el segon gol (de fet us he de confessar que si l'hagués vist tampoc l'hagués aturat perquè m'hagués apartat de lo forta que anava). Als altres dos he jugat de camp i, en un d'ell, m'han enviat a cobrir a Txema Alonso (que hem treu dos pams)...  He fet el que he pogut, que ja es prou, fins i tot he xutat un penal i... L'HE FALLAT!! Amb les rialles dels meus nebots que m'han dit que era molt dolenta.... Els periodistes hem acabat guanyant només un partit. 

Crec que la vergonya, el no saber jugar i el no voler-se lessionar no han de ser excuses. Volem un món equlibrat i, per tant, també hem de posar de la nostra part. No vull que s'enfadi ningú, és una opinió... però l'any vinent, si es torna a fer el torneig, vull veure més dones periodistes, polítiques i empresàries, intentant, ni que sigui, destorbar al mig del camp. 


_________________________________________________

Y para que no se me acuse de sexista, felicitar también a Marc Coma por su quinto título, él también es un crack. Dicho esto y para hablar del título: ¿es el mundo en el que vivimos un mundo machista? Creo que sí, un poco sí. Hay mujeres que se mueven entre hombres y que han de luchar más de lo normal para demostrar su valía. Eso es un hecho. Pero dicho esto, ahora tengo que ser  un poco crítica con nostras mismas y tengo que decir que, a veces, las mujeres no hacemos nada para evitar que el mundo sea machista. Un ejemplo, y sin querer frivolizar: esta mañana he tenido el placer de pasarlo jugando a fútbol por una causa solidaria: recoger dinero para los Centros Abiertos de Lleida. Jugábamos un equipo de periodistas, uno de empresarios, uno de políticos y un par o tres de los Centros Abiertos porque eran muchos chicos y chicas. 

En el equipo de políticos, una mujer. Mi admirada Anna Fillat, jugadora de balonmano con el Associació Lleidatana, jugadora de fútbol con el Pardinyes, jugadora de pádel... y madre de dos hijos fantásticos. En el equipo de los centros abiertos, dos o tres chicas que se iban turnando, en el de periodistas, yo misma, y en el de empresarios... ninguna mujer. En resumen, cinco o seis mujeres repartidas en cuatro equipos de unas 45 o 50 personas. 

Eso sí, en las bandas políticas, periodistas y, desconozco, si alguna emrpesaria. La llamada a la participación era abierta y todo el mundo podía participar. ¿Por qué no lo han hecho? Aquí me podrían decir: "Tenía vergüenza" o "no se jugar a fútbol" o "no quiero hacer el ridículo". A ver, vamos por partes: ¿os pensais que a mi no me ha hecho vergüenza? Un ejemplo, en el primer partido, el presidente del Colegio de Periodistas, Rafa Gimena, me ha hecho jugar de portera, brillante idea, y aún ahora busco la primera pelota que ha significado el segundo gol en contra (de hecho, os tengo que confesar que si la hubiera visto tampoco me la hubiera parado porque me hubiera apartado de lo fuerte que iba). En los otros dos partidos he jugado de jugadora de campo y, en uno de ellos me han enviado a cubrir a Txema Alonso (que es dos palmos más alto que yo)... He hecho lo que he podido, que ya es mucho... incluso he chutado un penal y ¡¡LO HE FALLADO!!!, con las consiguientes risas de mis sobrinos que  me han dicho que era muy mala... Los periodistas hemos acabado ganando sólo uno de los partidos. 

Creo que la vergüenza, el no saber jugar o el no quererse lesionar no han de ser excusas. Queremos un mundo más equilibrado y, por tanto, también tenemos que poner de nuestra parte. No quiero que se enfade nadie, es solo una opinión... pero el año que viene, si se vuelve a hacer el torneo, espero y deseo ver más mujeres periodistas, políticas y empresarias intentando, al menos, molestar en el centro del campo.  

(La foto és del twitter personal de Laia Sanz)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada